Správca bytového domu – dobrý pomocník alebo zbytočná funkcia?
27. 12. 2024

Správca bytového domu – dobrý pomocník alebo zbytočná funkcia?

Pokiaľ žijete v bytovom dome, s veľkou pravdepodobnosťou ste sa už stretli s osobou, ktorá je správcom bytového domu. Na čo slúži táto funkcia a ako vám môže správca bytového domu pomôcť? Je možné správcu vymeniť? Aj na tieto otázky máme odpoveď.

Možno ste nevedeli, no správcovia bytových domov musia byť povinne zapísaní do zoznamu vedeného ministerstvom dopravy a ich činnosť je prísne regulovaná. Už pri drobnom pochybení alebo omeškaní s povinnosťami môžu správcovia bytových domov prísť o svoj nárok na odmenu.

Aká je vlastne funkcia správcu bytového domu?

V prvom rade by sa mal snažiť zabezpečiť starostlivosť o celkové fungovanie bytového domu a zveľaďovanie jeho stavu. Toto zahŕňa napríklad prevádzkové služby, rôzne opravy, rekonštrukcie či modernizáciu spoločných častí a okolia bytového domu, rovnako má na starosti služby spojené s užívaním bytov a nebytových priestorov. K povinnostiam správcu prislúcha aj vedenie účtu bytového domu v banke, vedenie fondu prevádzky a s tým spojené pohľadávky a nároky. Správca bytového domu je človek, ktorý sa stará o to, aby sa obyvateľom v bytovke žilo komfortne.

Ako viete, čo správca skutočne urobil?

Pokiaľ správca bytového domu plánuje robiť nejaké zmeny, úpravy, rekonštrukcie alebo realizovať iné činnosti, ktoré majú vplyv na spoločné priestory, musí sa o tom poradiť so všetkými vlastníkmi bytov a všetci musia zmeny odsúhlasiť, aby mohlo dôjsť k následnej realizácii. Pokiaľ obstaráva tovary alebo služby spojené so správou domu, tieto musí pravidelne zverejňovať na mieste na to určenom aj spolu s cenovými ponukami.

Okrem toho musí zverejňovať výročnú prácu o jeho činnosti, kde poskytne informácie o finančnom hospodárení, stave spoločných častí a zariadení bytového domu a iných skutočnostiach súvisiacich so správou domu. Výročná správa je za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka a musí byť zverejnená najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka. Do tohto termínu tiež musí predložiť vyúčtovanie použitia fondu a úhrad s rozúčtovaním na jednotlivé byty a nebytové priestory.

Povinnosťou správcu je každoročne vypracovať plán opráv na nasledujúci kalendárny rok, s ohľadom na opotrebenie spoločných častí a zariadení domu. Tento musí predložiť najneskôr do 30. novembra aktuálneho roka. Pokiaľ správca nesplní jednu zo svojich povinností v riadnom čase, nemá nárok na odmenu za správu bytového domu, až do vykonania nápravy.

Chcete vymeniť správcu? Aj na to existuje riešenie

Pokiaľ nie ste spokojní s činnosťou správcu bytového domu, výhrady a požiadavky vlastníkov k správcovi by mali byť komunikované prostredníctvom zástupcu vlastníkov, ktorý musí byť majiteľom bytového alebo nebytového priestoru vo vašom bytovom dome. Nie je však možné individuálne odvolať správcu len preto, že je niektorý z vlastníkov nespokojný, na jeho odvolanie je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny vlastníkov. Aj správca bytového domu má výpovednú dobu, ktorá plynie od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po doručení výpovede a trvá tri mesiace. Keďže správcovia bytov patria pod ministerstvo dopravy, informácie o ich činnosti a pochybeniach môžete nájsť práve na stránkach ministerstva, kde sú aj informácie o pokutách a porušeniach povinností.

Michal Mrázek
Autor: Michal Mrázek

Od roku 2018 som aktívny v realitnom sektore a moje predchádzajúce pracovné skúsenosti sú spojené s úctou a profesionálnym prístupom ku klientom.

Môj záujem a vášeň pre prácu realitného makléra sú evidentné v každej mojej aktivite, pričom sa snažím poskytovať služby na najvyššej úrovni. Využívam moderné metódy, ako sú video prehliadky, profesionálne fotografie, a vytváram prostredie prostredníctvom Home Stagingu. Všetko to s jednoznačným cieľom - dosiahnuť predaj vašej nehnuteľnosti za najlepšie možné podmienky, zabezpečujúc vašu plnú spokojnosť.

Vznik týchto stránok má za účel prezentovať, že aj keď sa dvaja makléri venujú rovnakým úlohám, rozdiely medzi nimi môžu byť výrazné. Oboznámte sa prosím s mojimi radami a článkami, ktoré vám môžu pomôcť pri rozhodovaní o predaji nehnuteľnosti a vybrať si správnu cestu.

Je známe, že za každým predajom nehnuteľnosti sa skrýva ľudský príbeh. Toto je dôvod, prečo považujem za dôležité nevnímať tento krok len ako obchodnú transakciu, ale ako životný krok pre každého zúčastneného - predávajúceho i makléra. Moje úsilie spočíva nielen v dosiahnutí optimálneho výsledku, ale aj v zabezpečení, aby celý proces bol pre všetkých strán pozitívnym a uspokojivým zážitkom.

Môj záväzok spočíva v poskytovaní kvalitných služieb a v dosahovaní spokojnosti klientov. Referencie spokojných klientov sú pre mňa dôkazom toho, že moja práca prináša výsledky. Ďakujem vám za váš čas a ak máte ďalšie otázky alebo záujem, neváhajte ma kontaktovať. Rád by som sa s vami stretol pri káve a prebral vaše potreby a očakávania.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie