Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?
26. 01. 2022

Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?

Pokiaľ bývate v prenajatom byte, z času na čas je potrebné urobiť drobné úpravy alebo údržbové práce, aby bolo bývanie komfortné. Či už sa jedná o výmenu žiarovky alebo vodovodnej batérie, občas je investícia potrebná, ba priam nevyhnutná. Do akej miery musí investovať nájomca a čo je už v kompetenciách prenajímateľa? Zväčša sú tieto veci definované v uzavretej nájomnej zmluve a tým pádom nájomca presne vie, čo ešte spadá pod jeho kompetencie investovania a čo už musí uhradiť vlastník nehnuteľnosti. Ak však toto v nájomnej zmluve definované nie je, náhrady nákladov sa spravujú podľa ustanovení v Občianskom zákonníku.

Náklady nájomcu nemusia byť vysoké

Podľa Občianskeho zákonníka by mal nájomca uhradiť náklady na opravy a bežnú údržbu vzniknuté počas dlhšieho užívania predmetnej nehnuteľnosti. Drobné opravy podľa zákona sa delia na opravy miestností, ktoré neslúžia na bývanie a teda napríklad výmenu tesnení, opravu kohútikov plynových sporákov, termostatov, okien, rúry na pečenie, náhradu podlahových líšt, prahov či dlaždíc do 1,5 metra štvorcového. Druhou časťou sú všetky opravy, ktorých náklad na jednu opravu neprevýši sumu 6,64€. Ak sa na jednej veci vykonáva viac opráv, rozhodujúci je súčet všetkých nákladov. Medzi drobné úpravy sa pri dlhodobom nájme počíta aj maľovanie či udržiavanie podlahy.

Ak však ešte pred uzatvorením nájomnej zmluvy zistíte nejaké drobné nedostatky, tie je povinné uhradiť prenajímateľ. Na vlastné náklady musí nájomca zaplatiť aj závady a poškodenia, ktoré v byte spôsobil počas jeho užívania. Stavebné úpravy vykonané bez súhlasu prenajímateľa je potrebné taktiež uhradiť, prípadne na vlastné náklady uviesť nehnuteľnosť do pôvodného stavu. Pokiaľ sa však nájomca správa v nehnuteľnosti ako by bola jeho “vlastná”, k škodám zväčša nedochádza a ak áno, zvyčajne len nedopatrením.

Ktoré náklady musí zaplatiť prenajímateľ? 

Prenajímateľ musí predovšetkým odstrániť závady, ktoré bránia riadnemu užívaniu predmetnej nehnuteľnosti a uhradiť s tým súvisiace náklady. Ak po upozornení tieto závady neodstráni a je ich povinný odstrániť nájomca, ten má právo požiadať o náhradu nákladov vynaložených na odstránenie závad do šiestich mesiacov od ich odstránenia.

Prenajímateľ môže preplatiť nájomcovi aj náklady na rekonštrukciu v prípade, že je vykonávaná s jeho súhlasom. Ich preplatenie závisí na dohode, spravidla to býva až po ukončení nájmu, ak sa k tomuto zaviazal. Ak sa k tomuto prenajímateľ nezaviazal, nájomca môže požadovať protihodnotu k sume, o koľko sa zvýšila hodnota bytu. V tomto prípade je vhodné nechať vypracovať znalecký posudok, aby nebol nájomca škodný.

Michal Mrázek
Autor: Michal Mrázek

Od roku 2018 som aktívny v realitnom sektore a moje predchádzajúce pracovné skúsenosti sú spojené s úctou a profesionálnym prístupom ku klientom.

Môj záujem a vášeň pre prácu realitného makléra sú evidentné v každej mojej aktivite, pričom sa snažím poskytovať služby na najvyššej úrovni. Využívam moderné metódy, ako sú video prehliadky, profesionálne fotografie, a vytváram prostredie prostredníctvom Home Stagingu. Všetko to s jednoznačným cieľom - dosiahnuť predaj vašej nehnuteľnosti za najlepšie možné podmienky, zabezpečujúc vašu plnú spokojnosť.

Vznik týchto stránok má za účel prezentovať, že aj keď sa dvaja makléri venujú rovnakým úlohám, rozdiely medzi nimi môžu byť výrazné. Oboznámte sa prosím s mojimi radami a článkami, ktoré vám môžu pomôcť pri rozhodovaní o predaji nehnuteľnosti a vybrať si správnu cestu.

Je známe, že za každým predajom nehnuteľnosti sa skrýva ľudský príbeh. Toto je dôvod, prečo považujem za dôležité nevnímať tento krok len ako obchodnú transakciu, ale ako životný krok pre každého zúčastneného - predávajúceho i makléra. Moje úsilie spočíva nielen v dosiahnutí optimálneho výsledku, ale aj v zabezpečení, aby celý proces bol pre všetkých strán pozitívnym a uspokojivým zážitkom.

Môj záväzok spočíva v poskytovaní kvalitných služieb a v dosahovaní spokojnosti klientov. Referencie spokojných klientov sú pre mňa dôkazom toho, že moja práca prináša výsledky. Ďakujem vám za váš čas a ak máte ďalšie otázky alebo záujem, neváhajte ma kontaktovať. Rád by som sa s vami stretol pri káve a prebral vaše potreby a očakávania.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie